8 wyznaczników skutecznej witryny www
Podobno pierwsze wrażenie jest najważniejsze – także w przypadku styczności użytkownika ze stroną www. Czym powinna charakteryzować się atrakcyjna witryna, by zachęcić odbiorcę do interakcji i częstych wizyt na stronie? Oryginalny design, intuicyjny interfejs, prosta nawigacja – to tylko kilka z wielu pożądanych cech. Poznajcie 8 rzeczy, o których warto pamiętać podczas projektowania firmowej strony internetowej.
1. KEY VISUAL
Wygląd firmowej strony powinien być zgodny z identyfikacją wizualną marki, dlatego warto korzystać z określonej palety barw i konkretnych fontów. Spersonalizowany key visual ułatwia bowiem rozpoznawanie firmy na rynku, a klientom kojarzy się z zaangażowaniem i profesjonalizmem marki. Spójność witryny www z pozostałymi materiałami marketingowymi pozwala zachować komunikacyjną integralność, stanowiąc kompletną otoczkę wizualną oferty. Trzymajcie jednak rękę na pulsie – nie wolno przesadzać z jednolitością wszystkich elementów, w przeciwnym razie na waszej stronie zagości nuda.
2. CONTENT
Content to nic innego, jak zawartość witryny. Tym terminem określamy wszystkie treści, które umieszczamy na stronie w celu budowania wizerunku marki i tworzenia pozytywnej relacji z potencjalnymi klientami. Ale pamiętajmy, że to nie tylko treści informacyjne czy marketingowo-sprzedażowe. Wszelkiego rodzaju zdjęcia, grafiki, filmy czy aplikacje również mieszczą się w tej kategorii. Aby strona przyciągała uwagę użytkowników, content, który prezentujemy powinien być oryginalny, dobrze przemyślany i dostosowany do potrzeb grupy docelowej. Internauci oczekują przystępnych, interesujących treści, które dostarczą im ważnych informacji i użytecznych wskazówek. Jeżeli chcecie szerzej opisać jakieś kwestie, stwórzcie w tym celu odpowiednie podstrony lub wykorzystajcie rozwijane tooltipy. Użytkownik sam zdecyduje czy chce się dowiedzieć więcej. Pisząc artykuły na stronę zadbajcie o ciekawe tematy, chwytliwe tytuły i intrygujące leady. A stockowe zdjęcia zastąpcie wysokiej jakości zdjęciami i profesjonalnymi grafikami. Skupcie się na kliencie, komunikujcie się z nim językiem korzyści, unikajcie płytkich sformułowań, a efekty pojawią się szybciej, niż myślicie!
3. SZYBKIE SKANOWANIE TREŚCI
Kluczowe znaczenie dla czytelności strony www ma odpowiedni stopień nagromadzenia i rozmieszczenia treści. Zbyt duża „porcja” informacji utrudnia odbiorcy dostęp do interesujących go danych. Uniemożliwia to ich właściwe przetwarzanie, a finalnie przekłada się również na zmniejszenie funkcjonalności całej witryny. Ważne, by zamieszczone treści były uporządkowane w sposób logiczny – niemal intuicyjny – a struktura informacji odzwierciedlała potrzeby użytkownika i cele istnienia www. Aby ułatwić odbiorcom skanowanie treści zaleca się m.in.:
- Unikanie dużych bloków tekstu
- Odpowiednie grupowanie materiału
- Podział na paragrafy i nagłówki, śródtytuły
- Stosowanie odpowiednich fontów
4. PRĘDKOŚĆ ŁADOWANIA STRONY
W sieci obowiązuje zasada „tu i teraz”! Dotyczy to również stron internetowych, które muszą być maksymalnie sprawne i szybkie – przecież pracują dla nas 24 godziny na dobę! Zbyt długie ładowanie witryny, oprócz tego, że odstrasza internautów, często skutkuje niekorzystną pozycją strony w wyszukiwarce Google. Z tego powodu nienajlepszą sławą cieszą się m.in. animacje i filmy wykonane w technologii Flash, które oprócz tego, że wymagają instalacji specjalnej wtyczki w przeglądarce to wolno wczytują się na PC. A szybkość ładowania strony ma przecież ogromny wpływ na płynność interakcji i satysfakcję klienta. Internauta zirytowany działaniem witryny prawdopodobnie więcej jej nie odwiedzi – a tym samym nie pozna oferty firmy. Do „spowalniaczy”, które negatywnie oddziałują na witrynę można zaliczyć chociażby: brak optymalizacji obrazów, stosowanie kodu niezgodnego ze standardami HTML, niekorzystanie z ładowania asynchronicznego.
5. RESPONSYWNOŚĆ I MOBILE-FRIENDLY DESIGN
Jedną z ważniejszych cech profesjonalnej strony internetowej jest responsywność. Co to znaczy? Nowoczesna witryna powinna być zaprojektowana tak, by jej wygląd i układ automatycznie dopasowywały się do rozmiaru ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana. Chodzi o zapewnienie odbiorcom najlepszej jakości użytkowej. A ponieważ stale rośnie liczba odbiorców korzystających z urządzeń mobilnych, należy się do tego dostosować i proponować funkcjonalne rozwiązania, które sprostają wymaganiom internautów. Obecnie ogromną popularnością cieszy się podejście Mobile First. Polega na rozpoczęciu procesu projektowego od najmniejszego ekranu dostępnego dla użytkownika, a następnie rozbudowy jego struktury na bardziej popularne urządzenia.
6. KONWERSJA
Właściciele stron potrzebują informacji o użytkownikach, ale internauci nie przepadają za wypełnianiem rozbudowanych formularzy. Co zrobić, by znaleźć złoty środek, osiągnąć cel i podwyższyć współczynnik konwersji? Konieczne jest wypracowanie funkcjonalnego modelu, który z jednej strony będzie dostarczał najważniejszych informacji, a z drugiej nie odstraszy odbiorców. Dobrym rozwiązaniem może okazać się podzielenie formularza na etapy. Wpłynie to na estetykę witryny, a jednocześnie poskutkuje zwiększeniem tzw. mikro-konwersji. Dobra rada! Na zachowania odbiorców pozytywnie oddziałują również takie czynniki jak: wyraźnie widoczne i łatwo dostępne informacje kontaktowe, intuicyjna wyszukiwarka i przyjazna nawigacja.
7. WEB USABILITY
W najprostszych słowach web usability to badanie satysfakcji, jaką czerpie użytkownik podczas korzystania z danej witryny. Mowa zarówno o wrażeniach estetycznych, jak i łatwości oraz intuicyjności www. Web usability to zatem szereg cech odnoszących się do ergonomii i funkcjonalności witryny. Strona internetowa musi być projektowana przede wszystkim z myślą o odbiorcach, umożliwiając im dotarcie do interesujących informacji bez zbędnego wysiłku i większego zaangażowania. Chodzi o zapewnienie internautom maksymalnej swobody użytkowania. Pozytywne wrażenia z wizyty procentują przecież na przyszłość. Wśród elementów ważnych dla web usability znajdują się m.in.: szybkość ładowania strony, forma prezentowanych treści oraz linki odsyłające do pokrewnych artykułów.
8. BUDOWANIE ZAUFANIA
Punkt związany z budowaniem zaufania wymieniam jako ostatni, ale to wcale nie oznacza, że jest najmniej ważny. Wręcz przeciwnie! Aby użytkownicy odwiedzający stronę www zdecydowali się na kontakt z firmą i skorzystanie z jej oferty witryna musi wzbudzać zaufanie. Rzetelna strona jest szczególnie istotna w przypadku firm działających w sektorze B2B. Jak zatem sprawić, aby nasza witryna była bardziej wiarygodna? Istnieje kilka niezawodnych sposobów, które oprócz tego, że pomogą zbudować zaufanie użytkownika, wpłyną jednocześnie na zwiększenie konwersji. Oto kilka użytecznych rad:
- Zamieść na stronie informacje o firmie
- Pochwal się nagrodami i wyróżnieniami, które otrzymałeś
- Dziel się wiedzą – publikuj raporty branżowe, twórz infografiki i case studies
- Prowadź bloga
- Wykorzystuj media społecznościowe