Co, kto, dla kogo | 3 pytania dotyczące wideokomentarzy
Coraz więcej treści pojawiających się w internecie prezentowanych jest w formie wideo. Wystarczy przyjrzeć się różnego rodzaju portalom informacyjnym, branżowym czy nawet mediom społecznościowym, by dostrzec jak każdego dnia miejsce artykułów zajmują reportaże, wywiady, relacje z wydarzeń – wszystkie oczywiście w formie krótkich filmów.
Tendencja tworzenia materiałów wideo dotyczy zarówno treści o charakterze rozrywkowym, jak również informacyjnym. Coraz popularniejsze staje się nagrywanie wypowiedzi specjalistów, czyli tworzenie wideokomentarzy, które doskonale zatrzymują uwagę odbiorców, a jednocześnie są przystępniejsze w odbiorze niż długi artykuł. Sprawdza to się zwłaszcza w prezentacji danych z rynku nieruchomości. Aby dowiedzieć się dlaczego tak się dzieje, wystarczy odpowiedzieć na trzy proste pytania…
Co?
Krótka forma filmowa, jaką są wideokomentarze jest jednym z najbardziej przystępnych sposobów na przekazanie treści – w zaledwie kilku minutach materiału można zawrzeć kluczowe informacje, które mogą być podsumowaniem danych podawanych do publicznej wiadomości np. w formie pisemnych raportów. Ponadto, ta prosta forma przekazu jest bardzo przystępna w odbiorze, a wzbogacona o filmowe przebitki pozwala ciekawie zobrazować poruszany temat. Należy jednak pamiętać, że nawet kilka minut filmu to czasem wiele godzin pracy, gdyż poza samą wypowiedzią, na efekt końcowy składa się również odpowiedni montaż, dbałość o efekty dźwiękowe i oświetleniowe.
Kto?
Odpowiedź na pytanie „Kto?” można potraktować dwojako. Z jednej strony dotyczy ono osób udzielającej wypowiedzi, z drugiej zaś realizujących materiał. Jeśli chodzi o te pierwsze, zwykle są to osoby z top managementu, autorytety w branży, czyli ci, który posiadają wiedzę sprawiającą, że widz ufa przekazywanym informacjom. Odbiorca chce bowiem mieć pewność, że przekazywane mu dane pochodzą z pewnego źródła – a takim właśnie źródłem jest osoba z odpowiednimi kwalifikacjami. Jeśli zaś chodzi o realizację materiału, to warto mieć świadomość, że wysokiej jakości komentarz w formie wideo obejmuje kompletny proces produkcyjny, który warto powierzyć specjalistom.
Dla kogo?
Grupa docelowa jest jednym z ważniejszych wyznaczników tego, jak powinno wyglądać wideo. Komentarze dotyczące rynku nieruchomości to często podsumowania raportów, swoiste prezentacje najważniejszych danych z branży. Przygotowując materiał wideo warto przemyśleć, jakie informacje są dla potencjalnych zainteresowanych najistotniejsze, jakie aktualne wydarzenia mogą zainteresować oraz jakie dane przykują uwagę widza na tyle, by obejrzał wideokomentarz w całości. Nagrywane wypowiedzi powinny zatem być spójne tematycznie – tak by odbiorca otrzymał dawkę informacji, która rzeczywiście go interesuje, a tym samym został zachęcony do obejrzenia kolejnych filmów.
Według danych Sotrendera, tytuły opatrzone wideo cieszą się wielokrotnie większym zainteresowaniem niż sam tekst, czy tekst ze zdjęciem. Zmiany, jakie można zaobserwować w tendencjach budowania treści zdecydowanie świadczą o nowych nawykach użytkowników internetu. Zamiast czytania „ściany tekstu” wolą oni odtworzyć film, nawet jeśli miałby on zostać jedynie włączony w tle podczas wykonywania innych zajęć. Dlatego też nie należy przechodzić obojętnie obok tego trendu i tworząc kolejny kontent zastanowić się nad wyborem właśnie formy video.