Skuteczna witryna, czyli trendy w projektowaniu stron www
Jak powinien wyglądać serwis internetowy Twojej firmy by nie nudził a ciekawił, intrygował a nie irytował, odpowiadał na pytania i nie pozostawiał niedomówień? Sprawdź panujące trendy i pozwól, by firmowa witryna wyróżniała się na tle innych w branży
Odwiedzenie strony www jest z reguły jednym z pierwszych kroków na drodze do poznania firmy, jej produktów a przede wszystkim do skorzystania z oferty. Skuteczna strona internetowa dzisiaj to coś więcej niż budowanie pozytywnego wizerunku – to aktywne narzędzie wsparcia sprzedaży! Podejście takie niejako wymusza na projektantach stosowanie rozwiązań, które stanowią bardziej techniki niż trendy. Pomimo tego, że cały czas kluczowymi kwestiami pozostają atrakcyjność i estetyka to coraz bardziej pojęcie „mody” jest wypierane przez „skuteczność”.
Strona www jak „rasowy handlowiec”
Skuteczność witryny internetowej sprowadza się do trzech kluczowych zagadnień: pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych, współczynnika odrzuceń oraz poziomu konwersji. W teorii wygląda to bardzo prosto: chodzi o to aby użytkownik Sieci trafił na stronę poprzez np. wyszukiwarkę Google, nie opuścił jej od razu, a znajdując interesującą go ofertę dokonał zamówienia czy też chociażby zostawił swoje dane kontaktowe. Cóż to oznacza w praktyce? Odpowiednio zaprojektowana i zbudowana firmowa strona potrafi przynieść korzyści nie tylko wizerunkowe, ale też sprzedażowe. Panujące w web designie trendy mają na celu podnoszenie skuteczności witryn firmowych. Dbając o kontakt z potencjalnym klientem nie należy zatem ich ignorować.

Responsywnie znaczy użytecznie
Jedna z podstawowych cech, jakie obecnie powinna spełniać firmowa strona internetowa to responsywność, czyli możliwość dostosowania rozdzielczości witryny do różnych urządzeń mobilnych. Biorąc pod uwagę fakt, że aż 56% internautów wskazuje smartfon jako urządzenie służące do korzystania z Sieci, zaś 14% służy do tego tablet, to już nawet nie trend a wręcz obowiązkowa cecha strony www. Brak responsywności sprawia, że duża część użytkowników może mieć problemy z odczytem witryny, a zmniejszenie liczby odbiorców oznacza wprost ograniczenie skuteczności witryny.
Praktyczne informacje vs. zbędne treści
Firmowa witryna nie może pozostawiać niedomówień – wszelkie przedstawiane treści powinny być praktyczne ze względu na potrzeby klienta. Przedstawianie długiej historii firmy, która stanowi jeden z najważniejszych punków na stronie, albo opisy zarządu, poszczególnych pracowników wraz z życiorysami i zadaniami pełnionymi w firmie może jedynie zniechęcić do wyszukiwania właściwych informacji. Uproszczenie firmowej witryny pod względem przekazywanych treści pozwalają uzyskać przejrzystość strony, a tym samym uczynić ją atrakcyjniejszą dla użytkowników.
Minimalizm na wielu płaszczyznach
Coraz popularniejszy, jeśli nie dominujący w projektowaniu nowoczesnych witryn firmowych jest minimalizm. Przejawia się on zarówno w zastosowanej grafice, przedstawionych treściach, jak i uproszczonej nawigacji. Witryny przepełnione dużą liczbą ikon, zakładek czy odnośników rozpraszają uwagę i często zniechęcają do dalszego przeglądania strony. Dlatego istotne jest, by użytkownicy nie musieli przeklikiwać się przez wiele podstron w celu uzyskania interesujących, a w przypadku branży nieruchomości często bardzo konkretnych informacji. Stąd też coraz większą popularnością cieszą się witryny ograniczające liczbę zakładek, proponujące jedno duże zdjęcie zamiast wielu małych grafik, z przejrzystym układem interfejsu, który pozwala szybko znaleźć właściwą treść. Minimalizm przejawia się także w kolorystyce – zauważalny jest wyraźny trend monochromatyczności. Na stronach www wykorzystywane są jedna bądź dwie barwy bazowe oraz ich odcienie, które często nawiązują do palety barw występujących w firmowym logo.
Moda na Flat Design
Flat Design – czyli koniec z trójwymiarowością graficznych elementów stron internetowych. Odkąd płaskie projektowanie pojawiło się w systemach Microsoft Windows 8 oraz iOS 7, stało się bardzo popularne w tworzeniu szaty graficznej witryn internetowych. Tym bardziej, że flat design doskonale wyraża dążenie do minimalizmu, przejrzystości i czystości stron www. Interfejs tworzony w myśl płaskiego projektowania pozbawiony jest cieni, gradientów, obramowań czy wrażenia głębi. Tak popularne do 2013 roku naśladowanie rzeczywistych kształtów i przedmiotów zastępują teraz proste symboliczne ikony. Elementy interfejsu są spłaszczone, pozbawione połyskujących przycisków czy efektów odbicia światła. Efekt takiego projektowania sprzyja przejrzystości i czytelności przekazywanych treści.
One site i parallax scrollingW ostatnim czasie można zauważyć rosnącą popularność projektowania witryn, na których cała treść umieszczona jest na jednej długiej stronie, a sposobem na przejrzenie wszystkich informacji jest… przewijanie. Skonstruowane w ten sposób tzw. one site’y doskonale sprawdzają się w przypadku prezentacji mniejszych inwestycji, gdzie na jednej witrynie następuje całościowe przedstawienie nieruchomości. Mała ilość treści nie zmusza do przewijania strony w nieskończoność. Jednocześnie, zostaje ograniczona liczba zakładek z informacjami o obiekcie.
Decydując się na przewijaną stronę warto ją uatrakcyjnić stosując technikę przewijania równoległego, czyli tzw. parallax scrolling. Efekt ten polega na wywieraniu wrażenia głębi na stronie przez zmianę prędkości poruszania się różnych elementów na jednej witrynie. Nałożenie na siebie kilku warstw obrazów poruszających się z różną prędkością pozwala uzyskać wrażenie istnienia kilku planów. W poszczególnych warstwach można umieścić podstrony serwisu bądź wyeksponować jedynie wybrane z nich. W postaci minimalistycznej daje możliwość atrakcyjnego i czytelnego przedstawienia informacji zawartych w witrynie. Jednocześnie, pozwala wyróżnić się na tle innych serwisów, na których występuje klasyczne pionowe przewijanie.
Sztuka wyboru
Tworząc firmową stronę internetową nie wolno zapominać, że atrakcyjna i estetyczna witryna musi nieść za sobą odpowiednią skuteczność. Trendy panujące w web designie dają szerokie możliwości prezentacji, ale też wymagają uważnego doboru zastosowanych rozwiązań. Ponieważ internauci są mocno nieprzewidywalnymi odbiorcami, często odpowiednia wiedza o grupie docelowej i doświadczenie projektantów stron okazują się niezbędne by uniknąć chybionych wyborów i ponoszenia kosztów z tym związanych.