Te trendy nieodwracalnie zmienią rynek nieruchomości
5 trendów, które zmienią rynek nieruchomości
Nowe technologie rozwijają się tak szybko, że żadna branża nie może tego ignorować. Tym bardziej, że rozwój ten pociąga za sobą olbrzymie zmiany społeczne i gospodarcze. A jak nowe technologie zmienią rynek nieruchomości na przestrzeni kolejnych kilku lat?
Jeszcze kilka lat temu nikomu nie przyszłoby do głowy, że aplikacją mobilną będziemy otwierać drzwi w biurze czy ustawiać klimatyzację. Teraz to całkowicie normalne, a my jako użytkownicy technologii oczekujemy coraz więcej. Rewolucja w tym obszarze nie może ominąć także rynku nieruchomości.
MACHINE LEARNING
Przykładem używanego na co dzień systemu bazującego na algorytmach Machine Learning jest GPS, który nie tylko kieruje nas w drodze, ale też każdego dnia zbiera o nas informacje. W oparciu między innymi o dane GPS coraz popularniejsza będzie stawać się technologia geofencing. To nic innego jak wirtualny obszar graniczny, który z powodzeniem wykorzystywać będą sklepy i centra handlowe. – Geofencing daje szczegółowe informacje o preferowanej trasie klienta i mapę jego nawykowej podróży po obiekcie handlowym i nie tylko. Spodziewamy się, że geofencing stanie się bardziej rozpowszechniony w ciągu najbliższych pięciu lat – mówi Virginie de Baere, Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomościami, JLL. Dlaczego? – Wystarczy spojrzeć na amerykańską markę American Eagle Outfitters, która wykorzystała geofencing do zwiększenia zarówno ruchu, jak i przychodów w swoich sklepach outletowych. Firma zrobiła to poprzez identyfikację osób, które weszły na parking centrum handlowego oraz targetowanie do tych konsumentów wiadomości o promocjach. Kampania przełożyła się na potrojenie sprzedaży. Nie tylko sieci handlowe mogą skorzystać z narzędzia geofencingu – Właścicielom obiektów daje on możliwość skonstruowania bardziej efektywnych programów lojalnościowych, oznacza dostęp do wiedzy o swoich klientach, ale również o konkurencji – dodaje Virginie de Baere z JLL.
– Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem budynku, zarządcą nieruchomości, czy agentem nieruchomości, możesz wykorzystać narzędzia, które używają informacji geolokalizacyjnych. Wyobraźmy sobie parę młodych ludzi szukających w danej okolicy nieruchomości. Deweloper, który zaznaczy swój wirtualny obszar wykrywa zainteresowaną parę, a system wysyła informację reklamową pod hasłem „Chcesz tu mieszkać? Mamy coś dla Ciebie?”. Dzięki temu para może otrzymać ofertę dostępnych nieruchomości w interesującej ich dzielnicy. Deweloperowi daje to również obraz tego, czego szukają potencjalni klienci. W podobny sposób geolokalizacje może wykorzystać agent nieruchomości – mówi Tomasz Ogrodzki, Parnter SkyConcept.
NFC i BLE
W budynkach zdecydowanie duży rozwój czeka systemy kontroli wejść i wykorzystanie takich technologii jak NFC, czy krótkozasięgowego, wysokoczęstotliwościowego, radiowego standardu komunikacji, pozwalającego na bezprzewodową wymianę danych na odległość do 20 centymetrów, czy BLE (Bluetooth Low Energy). – Wyobraźmy sobie sytuację, że przychodzimy na spotkanie do biurowca i dzięki zaproszeniu otrzymanemu na smartphone’a aplikacja mobilna prowadzi nas do wybranego miejsca. Co to znaczy? Otóż dzięki zaproszeniu możemy po zbliżeniu smartphone’a przejść przez bramkę w strefie recepcyjnej. W kolejnym kroku, pojawiając się w strefie wind, na ekranie widzimy numer windy, którą przypisał nam system. Po pojawieniu się na odpowiednim piętrze wchodzimy do biura zbliżając smartphone’a do czytnika przy drzwiach, a następnie nawigacja prowadzi nas do odpowiedniej sali konferencyjnej. Takie rozwiązania są możliwe już dziś, jednak najważniejszym czynnikiem jest zaangażowanie ludzi z branży nieruchomości w technologie – mówi Piotr Smagała, Business Development Manager, SkyConcept.
RZECZYWISTOŚĆ ROZSZERZONA
Technologia AR i VR podbija rynek nieruchomości pozwalając potencjalnym klientom m.in. na wirtualny spacer po ich przyszłym mieszkaniu czy biurze. – Już dziś dostępne rozwiązania techniczne dają deweloperom praktycznie nieograniczone możliwości. Potencjalny klient może przyjść do biura sprzedaży, założyć gogle przeznaczone do wirtualnej rzeczywistości i zobaczyć jak zamieszka za jakiś czas. Obraz wykonany w 3D pozwoli poruszać się po mieszkaniu, meblować je, wybierać kolory ścian. W najbliższych latach, dzięki wciąż rozwijającej się technologii samych urządzeń oraz wykorzystywanych przez nie aplikacji, bez wątpienia będzie to prawdziwy hit w sprzedaży nieruchomości – przewiduje Piotr Smagała, Business Development Manager, SkyConcept.
– Przyszłość zarządzania nieruchomościami zaczyna się w projektowaniu trójwymiarowym. Budynki, które były projektowane i realizowane z użyciem BIM (cyfrowy zapis fizycznych i funkcjonalnych właściwości budowli) posiadają ogrom informacji niezbędnych do utrzymania jakości – mówi Renata Nowakowska, Innovation Manager, Skanska Commercial Development Europe. Posiadanie modelu trójwymiarowego nieruchomości otwiera szereg możliwości. – Już teraz można taki budynek zeskanować w 3D, aby porównać efekt, zweryfikować jak starzeje się nieruchomość czy odnaleźć usterki. Obrazując model w rozszerzonej rzeczywistości można przekazać technikom w czasie rzeczywistym i rzeczywistej przestrzeni informacje o bardzo precyzyjnej lokalizacji danych elementów, odtworzyć w ułamku sekundy instrukcję obsługi danego urządzenia czy szybko zweryfikować gwarancję. Możliwości są praktycznie nieograniczone – dodaje Renata Nowakowska.
URZĄDZENIA 3D
Technologia 3D, dostępna już dziś, może zdecydowanie ułatwić sprzedaż mieszkania czy biura i to zarówno po stronie sprzedającego, jak i kupującego. Najbliższe lata upłyną pod znakiem wprowadzania urządzeń i rozwiązań, które upowszechnią tę technologię. Już w tym roku na rynek trafią urządzenia, które mogą upowszechnić technologię 3D tak jak kiedyś pismo drukowane upowszechniła maszyna do pisania. Na rynku ma się pojawić HoloLamp Design – urządzenie, które bez potrzeby używania gogli będzie wyświetlać na stole budynki 3D, umożliwiając również potencjalnemu klientowi oglądanie nieruchomości pod różnymi kątami. Oglądający będzie mógł, gestykulując dłońmi, powiększać i pomniejszać obraz oraz zmieniać materiały w budynku, kolory ścian czy rozmieszczanie mebli. Korzystając z HoloLamp, zawartość 3D istnieje bezpośrednio w środowisku użytkownika likwidując wszelkie ograniczenia.
– Wyobraźmy sobie spotkanie sprzedającego z kupującym. Agent posiadając tak podręczne urządzenie będzie mógł w każdym miejscu i w każdej chwili przedstawić klientowi ofertę nie tylko w sposób kompleksowy, ale też bardzo atrakcyjny wizualnie – mówi Tomasz Ogrodzki, Parnter SkyConcept. Takie urządzenie w połączeniu z aplikacją jakiej już teraz używa np. firma JLL: Eclipse CRM, całkowicie może zmienić pracę agentów nieruchomości. – Dzięki aplikacji agenci na bieżąco mają dostęp do pełnej bazy magazynowej w Polsce, niezależnie od tego czy uczestniczą w spotkaniu w biurze, czy akurat oglądają z Klientem magazyn w wybranej lokalizacji. Dodatkowo, aplikacja posiada funkcję geolokalizacji co oznacza, że agent nawet nie musi wpisywać miejsca, w którym się znajduje, a wystarczy włączony GPS w telefonie, by aplikacja pokazała oferty znajdujące się w odległości kilkudziesięciu kilometrów wokół. Klient chce zobaczyć budynek w rzucie 3D? Proszę bardzo, możemy obiekt pokazać wyświetlając go na masce samochodu w szczerym polu – dodaje Michał Klimorowski, IT Manager, SkyConcept.
BLOCKCHAIN
W świecie technologii nic dziś bardziej nie rozpala umysłów niż system stojący za bitcoinem – blockchain. Brock Pierce, guru technologii blockchain, w głośnym wywiadzie dla brytyjskiego „The Times” stwierdził, że technologia rozproszonych rejestrów może dokonać większej rewolucji niż powstanie Internetu i wbrew pozorom nie chodzi wcale o kryptowaluty, lecz oparte o nią rozwiązania konsumenckie i biznesowe. Czym jest blockchain? To tak zwany rozproszony rejestr. Najprościej mówiąc, to co raz zostanie w tym systemie zapisane pozostaje na zawsze, nie można tego zapisu usunąć, nie można go także sfałszować. Jak to możliwe? Technologia zapisuje te same informacje u wszystkich uczestników systemu. Dodatkowo, każda zmiana zatwierdzana jest według określonych reguł, które muszą zgadzać się z kodem innych rejestrów. Nie można więc podrobić informacji włamując się tylko do jednego z elementów systemu. Dzięki temu można je błyskawicznie odtworzyć. W praktyce blockchain ma wiele zastosowań. Na bazie blockchain można tworzyć między innymi rejestry ziemi. System o nazwie Land Registry wdrażany jest obecnie w Szwecji. Po pierwsze da możliwość dokonywania aktualizacji w czasie rzeczywistym, a po drugie pomoże w walce z oszustami, np. z nielegalnym zawłaszczaniem ziemi. Dodatkowo, system skróci proces sprzedaży ziemi z miesiąca do – nawet – kilku dni. Szwecja będzie pierwszym krajem na świecie, który zastosuje technologię blockchain do kontrolowania rejestru gruntów. Pierwszym i nie ostatnim. Nad podobnym rozwiązaniem zastanawia się Gruzja.
Jak zatem pokazały przykłady, rozwój nowych technologii na przestrzeni kilku kolejnych lat z pewnością zmieni rynek nieruchomości. Żadna z firm poważnie podchodząca do sprzedaży nie może nadchodzących zmian zignorować i „przespać”. Na powierzchni utrzymają się tylko Ci, którzy płyną na stabilnym technologicznym jachcie. Firmy na drewnianej tratwie szybko zatoną.